[vc_row][vc_column width=”2/3″][mk_image src=”http://www.monieq.nl/wp-content/uploads/2015/08/bahia-logo-7-e1439925666814.jpg” image_width=”330″ image_height=”420″ crop=”true” svg=”false” lightbox=”false” frame_style=”simple” target=”_self” caption_location=”inside-image” align=”left” margin_bottom=”10″ heading_title=”Bezieling en kwaliteit in organisaties”][mk_padding_divider size=”40″][vc_column_text disable_pattern=”true” align=”left” margin_bottom=”0″]Voor het opladen van de accu neem je ‘vrij’ van je arbeidsverplichtingen. De één geniet ervan om heerlijk thuis te blijven, de ander gaat op reis via een vooraf gepland schema. Weer een ander gaat op trektocht en laat zowel de bestemming als de inhoud over aan de keuze van de dag. Met mijn gezin ga ik het liefst op reis. En als we eenmaal op de plek van bestemming zijn, laten we de invulling van de dag over aan onze behoeften en wensen van die dag.
Dit keer kwamen we na een lange reis aan bij ons resort. Van de weg af, door een controlepost via een lange oprit naar een prachtige locatie. Elke meter die we reden op het terrein voelden we ons meer tot rust komen en bij het inchecken voelden we ons ‘welkom’ en ‘thuis’…….
Hoe kon dat? Wat gaf ons zo’n speciaal gevoel? Ik probeerde mijn gevoel te verklaren: ten eerste was het hele terrein (3.000.000 m2!) ingericht met bij het hotel passende uitingen: overal zagen we het logo
Je kon er gewoon niet omheen waar je was. Maar hiermee heb je natuurlijk nog geen verklaring voor ons thuis gevoel…. Het ging om veel meer! De ‘ziel’ van de organisatie was zichtbaar en tastbaar. De waarden, missie en visie van de organisatie bleek overal aanwezig. In de vrolijkheid en behulpzaamheid van het personeel, zowel naar klanten, als onderling naar elkaar toe. Men werkte volledig aan de visie van het bedrijf: het voort laten bestaan van de Maya cultuur met respect voor de natuur.
Er werd hard en lang gewerkt, een dienstshift van 10 uur achtereen gedurende minimaal 6 dagen en dan hooguit 1 dag vrij. Maar geen ontevreden gezichten, men werkte met overgave en passie en deed zijn uiterste beste om het je naar je zin te maken. Had je een klacht: je kon hem uiten en direct werd er naar een oplossing gezicht, geen enkele vorm van weerstand kwamen we tegen!!!
Dit maakte dat wij ons welkom voelden.[/vc_column_text][mk_blockquote style=”quote-style” text_size=”18″ align=”left” font_family=”none”]De ‘ziel’ van de organisatie was zichtbaar en tastbaar.[/mk_blockquote][vc_column_text disable_pattern=”true” align=”left” margin_bottom=”0″]Thuis heb ik een (inmiddels) oud boek van Ir Daniel D. Ofman erbij gepakt: “Bezieling en kwaliteit in organisaties” (1999). Een klein stukje tekst die ik zo toepasbaar vindt in dit artikel: ‘een organisatie is niet alleen een organisme, een organisatie is een spirituele entiteit met een ziel. Die ziel in een organisatie is soms zichtbaar en tastbaar. Men spreekt dan van ‘spirit’ of elan. Er straalt levenskracht van uit en het is een bron van ongekende energie. Het genereert enthousiasme, werkt aanstekelijk en inspireert alle niveaus. Er is sprake van bezieling. In de ziel of de kern van de organisatie ligt de identiteit, de opgave en de gave van de organisatie. Daar is het antwoord te vinden op de vraag wat het bestaansrecht van de organisatie is. De ziel kan nauwelijks beschreven worden, wel ervaren. De taak van de leider hierin is omstandigheden te creëren waarin mensen zich kunnen laten inspireren. In een bezielde organisatie zijn de mensen zich bewust van de historie, de waarden, de missie, de visie, de energie, de structuur, de middelen en de cultuur van het bedrijf”.
Dit sluit aan bij mijn MBA eindexamenscriptie waarbij ik heb gekeken naar de zogenoemde 4 dimensionale strategiebenadering. De kern van iedere succesvolle strategie is de formulering van een onderscheidende propositie waarbij het gaat om:
- De integratie van een goede Analyse van het vraagstuk
- Het creëren van Betrokkenheid binnen de totale organisatie
- Het vrijmaken van Creativiteit onder het voltallige personeel
- Het nemen van Daadkracht bij het uitvoeren van acties en nemen van beslissingen
Ook hierbij is het personeel geheel betrokken en bezield bij de organisatie!![/vc_column_text][mk_gallery style=”style1″ column=”3″ image_size=”crop” height=”500″ hover_scenarios=”fadebox” item_spacing=”8″ margin_bottom=”20″ frame_style=”simple” disable_title=”false” image_quality=”1″ pagination=”false” count=”10″ pagination_style=”1″ order=”DESC” orderby=”date” item_id=”1428916201-552b87e9d09f7″ images=”6309,6346″][vc_column_text disable_pattern=”true” align=”left” margin_bottom=”0″]Uit eigen ervaring kan ik opmerken dat ik veel organisaties heb mogen ontmoeten die niet bezield zijn: als klant/ cliënt/ patiënt/ medewerker/ collega/ leerling wordt je niet altijd hartelijk ontvangen, maar gezien als een storend element tussen de pauzes van medewerkers. Vaak wordt het werk opgevat als een plicht om in de levensbehoeften te kunnen voorzien. Je wordt snel ervaren als een klager, een klacht is een probleem die zo snel mogelijk tegengesproken moet worden. Oplossen kost alleen maar extra inzet, tijd en geld……
Wat zou het mooi zijn als we in Nederland op meerdere plekken zo’n welkom gevoel konden geven aan klanten. Want het ene moment ben je een medewerker die een klant een warm gevoel kan geven, het andere moment ben jijzelf de klant, de patiënt, de cliënt, de medewerker, de collega of de leerling…….
Ik heb me heilig voorgenomen om het resort- gevoel in Nederland te willen verlengen. Ik ga voortborduren op de uitspraak: wie goed doet, wie goed ontmoet. Wie doet mee?????[/vc_column_text][mk_blockquote style=”quote-style” font_family=”none” text_size=”18″ align=”left”]Ik ga voortborduren op de uitspraak: ‘wie goed doet, wie goed ontmoet’. Wie doet mee?????[/mk_blockquote][vc_column_text disable_pattern=”true” align=”left” margin_bottom=”0″]Monique Zwiep
Augustus 2015[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][/vc_column][/vc_row]
Recente reacties