[vc_row][vc_column width=”2/3″][mk_image src=”http://www.monieq.nl/wp-content/uploads/2019/12/foto-artikel-dec-19.jpg” image_width=”1100″ image_height=”600″ title=”Gemaakt door Jadé de Lat, december 2019″ crop=”true”][mk_padding_divider][vc_column_text css=”.vc_custom_1576064500006{margin-bottom: 0px !important;}”]Al bijna 25 jaar heb ik bij verschillende organisaties als (interim)manager, coach of adviseur in de keuken kunnen en mogen kijken. Ondersteund met verschillende opleidingen en trainingen heb ik een voor mij hanteerbaar ‘veranderrecept’ weten samen te stellen.
Met dit ‘veranderrecept’ pakken teams de verandering meer op met persoonlijke aandacht en eigen verantwoordelijkheid. De realiseerbaarheid van een verandertraject wordt zodoende hoger. In deze column neem ik jullie graag mee in mijn aanpak!
Ingrediënten:
• Letters A (Aandacht), B (Betrokkenheid), C (Creativiteit) en D (Daadkracht)
• Een blauw, rood, geel en groen legoblokje
• 4 appels
• PDCA cyclus
Bereidingstijd: afhankelijk van de omvang en helderheid van hetgeen veranderd moet worden.[/vc_column_text][mk_blockquote font_family=”none” align=”left”]Met dit ‘verander recept’ pakken teams de verandering meer op met persoonlijke aandacht en eigen verantwoordelijkheid[/mk_blockquote][mk_gallery images=”6544″ style=”style1″ order=”DESC” image_quality=”1″ item_id=”1428916201-552b87e9d09f7″][vc_column_text css=”.vc_custom_1576064797555{margin-bottom: 0px !important;}”]Voorbereiding:
- Pak de 4 appels, het blauwe legoblokje en de letter A om goed te kunnen analyseren.
- Rangschik de 4 appels in:
o Appel A: Tevreden klanten/ bewoners/ familie/ mantelzorgers
o Appel B: Tevreden medewerkers/ vrijwilligers
o Appel C: kwaliteit geleverde diensten/ product
o Appel D: financiële status - Observeer de 4 appels goed: kijk of ze al groen zijn. Zo nee: waar zitten de rotte plekken? Constateer waarom deze rotte plekken op de appels zijn gekomen. Gebruik hiervoor ook de letters B en C in combinatie met het groene en gele legoblokje om te bepalen hoe de Betrokkenheid en inzet van Creativiteit van de organisatie/teamleden rondom de 4 appels is
- Bepaal vervolgens hoe groen de appels moeten worden en in welk tijdsbestek plus wie je daarvoor nodig hebt. Hierbij is het vaak handig om alvast te snuffelen aan de letter D van Daadkracht in combinatie met het rode legoblokje!
[/vc_column_text][mk_blockquote font_family=”none” align=”left”]Een goede voorbereiding is het halve werk![/mk_blockquote][vc_column_text css=”.vc_custom_1576065116771{margin-bottom: 0px !important;}”]Bereidingswijze:
- Stel per appel een Plan van Aanpak op waarbij duidelijk een actieplan is opgenomen: wie doet wat, wanneer en hoe
- Benoem een kapitein die nauwkeurig toeziet op en verantwoordelijk is voor de voortgang van elke appel
- Handig om een externe coach in te zetten om vanuit de helikopter te kunnen adviseren
- Maak bij de bereiding gebruik van de letters A(nalyse), B(etrokkenheid), C(reativiteit) en D(aadkracht)
- Zet ook alle legoblokjes in voor een goede Do fase. De mate waarin elk legoblokje wordt ingezet per appel verschilt van de groenfase van elke appel.
Serveertip:
- Serveer het Plan van Aanpak van de 4 appels eerst aan de top van het bedrijf om toestemming te krijgen van ‘bovenaf’
- Serveer het Plan van Aanpak van de 4 appels aan het totale team waarop de verandering van toepassing is. Doe dit samen met een aantal direct betrokken uit dit team welke ook bij de analyse en opzet van het Plan van Aanpak betrokken waren
- Gebruik z.s.m. kwaliteiten van alle teamleden door ieder een verantwoordelijkheid te geven
- Maak de actiepunten in de Do fase zo klein mogelijk: liefst maximaal 6 weken doorlooptijd om een resultaat te kunnen behalen
- Ga elk resultaat tijdig evalueren in de Check fase om op basis hiervan zo nodig goede aanpassingen te doen in de Act fase.
- Vier elke overwinning
- Stimuleer het team om dingen uit te proberen
- Gebruik het uitgangspunt: fouten maken is niet erg, iets niet aanpakken als het beter kan en moet, is erger
- Kijk elke keer kritisch naar de kwaliteiten in je vloot: wat heeft een ieder persoonlijk nodig?
Heb ik je nieuwsgierig weten te maken met deze column? Neem gerust contact met me op als je er meer over wilt weten!
Monique Zwiep
06-18887254/ m.zwiep@monieq.nl[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][/vc_column][/vc_row]
Recente reacties