Selecteer een pagina

[vc_row][vc_column width=”2/3″][mk_image src=”http://www.monieq.nl/wp-content/uploads/2015/11/heb-je-haast-neem-een-omweg.jpg” image_width=”1100″ image_height=”600″ crop=”true” svg=”false” lightbox=”false” frame_style=”simple” target=”_self” caption_location=”inside-image” align=”left” margin_bottom=”10″][vc_column_text disable_pattern=”true” align=”left” margin_bottom=”0″]Vaak hebben we haast, grote haast. Bijvoorbeeld met de implementatie van een strategische verandering. We streven ernaar om het doel op korte termijn te bereiken maar nemen vaak onvoldoende tijd om ons goed voor te bereiden op de (samenhang van) de volgende vragen:
• Waarom willen we het bereiken?
• Hoe willen we het bereiken?
• Wat willen we bereiken?

Vaak wordt er in de boardroom in hoog tempo bedacht wanneer de organisatie het doel (wat) bereikt moet hebben. In rap tempo worden vervolgens werkgroepen cq. projectgroepen ingericht die conform een vaste structuur moeten werken in een strak opgesteld limiet

Uiteindelijk volgt de projectgroep de werkstructuur, wordt er gewerkt binnen de termijnen en aan het einde is het einddoel volgens de board en de projectgroep bereikt: de checklist kan afgevinkt worden!!!
Maar wat is er nu daadwerkelijk (strategisch) veranderd? Is de gehele organisatie voldoende meegenomen? Kan iedereen vertellen waarom de verandering moest plaatsvinden? Heeft iedereen ervaren hoe de verandering heeft plaatsgevonden? Denk hierbij aan de Golden Cirkle van Simon Sinek: Why,  How, What….[/vc_column_text][mk_padding_divider size=”40″][mk_blockquote style=”quote-style” text_size=”18″ align=”left” font_family=”none”]Kan iedereen vertellen waarom de verandering moest plaatsvinden??[/mk_blockquote][mk_gallery style=”style1″ column=”3″ image_size=”crop” height=”500″ hover_scenarios=”fadebox” item_spacing=”8″ margin_bottom=”20″ frame_style=”simple” disable_title=”false” image_quality=”1″ pagination=”false” count=”10″ pagination_style=”1″ order=”DESC” orderby=”date” item_id=”1428916201-552b87e9d09f7″ images=”6360″][vc_column_text disable_pattern=”true” align=”left” margin_bottom=”0″]“De kern van iedere succesvolle strategie is de formulering van een onderscheidende propositie. Een propositie waarbij het gaat om de integratie van Analyse, het creëren van Betrokkenheid en het vrijmaken van Creativiteit. Samen een ABC dat garant staat voor een succesvol strategietraject. Wordt Daadkracht daaraan toegevoegd ontstaat een vierdimensionale strategie waarin de strategie vanuit alle blikvelden wordt samengesteld. Dit heeft veel weg van de configuratieschool (Minzberg e.a., 2009; Loo e.a., 2005). IBM heeft laten zien dat deze redenering in de praktijk haar diensten heeft bewezen: “door strategische sensitiviteit, integrale betrokkenheid en flexibiliteit van de inzet van bronnen (anders gezegd creativiteit) is IBM in staat geweest om optimaal met de tijd mee te veranderen” (Doz e.a., 2008)” (M. Zwiep MBA, Strategie in 4-D, 2012)

Kort samengevat: Analyseren waarom, hoe en wat er veranderd moet worden, zorg voor gehele Betrokkenheid binnen de organisatie om voldoende acceptatie te krijgen en saamhorigheid, schenk aandacht aan de Creativiteit van alle medewerkers, er is meer kwaliteit aanwezig binnen de organisatie dan menig lid van de boarding room wil zien. Tot slot laat Daadkracht zien: houd je vast aan de waarom vraag, niet aan de aan de voorkant opgestelde veranderstructuur. Tijdens de race kan de route immers veranderen.

Ook hier geldt het aloude Chinese gezegde: “Heb je haast, neem een omweg”

Graag eens sparren of je voldoende 4d ingericht bent? Of mis je dit binnen je organisatie of met jezelf en zoek je nieuwe wegen? Neem contact met me op!

Monique Zwiep, november 2015

mz.zwiep@monieq.nl[/vc_column_text][mk_blockquote style=”quote-style” font_family=”none” text_size=”18″ align=”left”]Strategie succesvol integreren kan met behulp een 4 dimensionale ABCD benadering[/mk_blockquote][vc_column_text disable_pattern=”true” align=”left” margin_bottom=”0″]Monique Zwiep

November 2015[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][/vc_column][/vc_row]